Nafsu

 
Tuuuut Tuuuut , Tuuuut Tuuut . . .

" Assalamualaikum , Haa wehh ada mana ? Pi bazar jom " . Ajak aku . 

" Waalaikumussalam , Haa ada rumah ja , Haa , jom . Satgi pukul 6.30 aku mai ambik hang " . Kata Aidil .

       Telefon dimatikan . Jam menunjukkan pukul 6.15 petang . Aku bosan . Setelah 15 minit , Aidil pon sampai bersama skuternya . 

" Haa jom . "
 
  Skuter bergerak dengan halaju seragam .
     
    Setelah sampai di Bazar Ramadhan , Ya Allah ramainya . Sesak . Kalau tengok  sampai nak bergerak pon susah , Dah macam susunan atom pepejal dah aku rasa , Bergetar di tempat sendiri . Fikir ke Kimia pulak aku . Aku dan Aidil jalan perlahan-lahan sambil tangan di belakang sebab takut tersentuh , kan sesak . Tersentuh benda tak sepatutnya satgi , Haram . Haaaa . Sambil jalan aku berfikir apa yang nak dibeli . Rambang mata , semuanya nampak sedap . Puasa kan .

" Wehh , hang nak beli apa ? " Tanya aku . 

" Aku nak beli ayaq ja , makanan banyak kat rumah mak aku masak , hang nak beli apa ? 

" Aku pon taktau , banyak sangat pilihan . Kalau boleh semua aku nak beli " .

" Tu semua nafsu jaa , hang beli la banyak-banyak , Komfem bukak posa satgi tak habih " . 

         Dengar Aidil cakap macam tu , aku pon beli air ja . Jalan-jalan , 

" Ya Allah sedapnya kambing tu wehh , aku tak tahan " . Aku meraung .

" Sabaq , Nafsu semua tu . Haihhh nafsu pon tak pandai kawal lagi , macam mana la . Nafsu memang kena ada , kalau takdak hang tak payah kawen , hang makan pon tiap-tiap hari nasi kosong ja . Nafsu la yang buat hang nak semua tu , tapi kena pandai kawal , Kalau dak , satu bazar hang beli . Semua orang rasa macam tu , cuma bijak ngan tak ja bila kita beli . Nasib la syaitan kena rantai Bulan Ramadhan ni , kalau dak aku taktau la hang " Tazkirah Aidil .

         Aku pon lemah bila dengar macam tu . 

" Ok la kalau hang cakap macam tu , jom balik . Ni pon cukup dah kot " . 

" Hahahaha , tau pon " Gelak Aidil . 

Comments